سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجله اینترنتی


مشهد یکی از مهمترین مقاصد گردشگری داخلی ایران است که اهداف گردشگری را در بر می گیرد. از جاذبه های مشهد می توان به اماکن مذهبی، اماکن تاریخی، مراکز خرید مختلف و پارک های شهری اشاره کرد. مشهد یکی از استان های مهم شرق ایران است. مشهد نقش مهمی در اقتصاد و گردشگری کشور دارد و در طول سال میزبان تعداد زیادی از گردشگرانی است که با بلیط هواپیما تهران - مشهد سفر می کنند. معروف ترین قسمت این شهر مربوط به وجود زیارتگاه ها و اماکن متبرکه است، بدون شک وجود حرم مطهر امام رضا (ع) به این شهر نفوذ خاصی بخشیده است. از آنجایی که مکان مقدس امام رضا (علیه السلام) است، زائران ایرانی و خارجی زیادی به این شهر مشرف می شوند و غیر از حرم امام رضا (علیه السلام) از زیارتگاه ها و زیارتگاه های دیگری نیز دیدن می کنند. از آنجایی که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران از این شهر دیدن می کنند، امکانات گردشگری بسیاری مانند هتل ها، مراکز خرید، حمل و نقل عمومی، مکان های تفریحی و دیدنی درجه یک در این شهر ساخته و توسعه یافته است. اگر قصد سفر به مشهد را دارید می توانید با خرید بلیط هواپیما مشهد به تهران سفر خود را آغاز کنید.

جاذبه هایی که گردشگران را به این شهر می کشاند تنها به تورهای دیدنی محدود نمی شود، به ویژه در سال های اخیر سرمایه گذاری مناسب، مسیر مشهد را بر اساس استانداردهای جهانی در جایگاه خوبی قرار داده است. بهترین جاذبه های گردشگری مشهد وجود دارد که از آن جمله می توان به مسجد گوهرشاد، مزار فردوسی، کاخ خورشید، پارک وکیل آباد، پارک مینیاتوری، پروفسور اشاره کرد. پارک علمی بزیمه، موزه آستان قدس رضوی، گنبد کاشتی، گنبد هارونیه، باغ پرندگان، چالیدر، باغ مصفا را شامل می شود. مردم شناسی یا غسل مهدی قالیبک، کهسنگی، پارک میلات، موزه ندری و موزه نان که در ادامه به اختصار به آن می پردازیم.


حرم امام رضا مطهر (علیه السلام)

حرم امام رضا (ع)، هشتمین امام شیعیان، یکی از مقدس ترین زیارتگاه های شیعیان در جهان به شمار می رود. این مکان آرامگاه امام رضا (ع) است و از قرن ششم به تدریج توسعه یافته است. مهمترین بناهای این مجموعه در دوره صفویه بنا شده است.

حرم امام رضا (ع) مهمترین مکان مذهبی و تاریخی مشهد محسوب می شود. پس از شهادت امام رضا(ع) به دست مامون عباسی، پیکر این امام واقعی در روستایی به نام سناباد به خاک سپرده شد. این مکان به دلیل وجود این معبد موفق تر شد و به آنچه امروز است تبدیل شد. حرم امام رضا (ع) با مساحتی حدود یک میلیون متر مربع، یکی از محبوب ترین و زیباترین اماکن مذهبی ایران است. این معبد مقدس با صحن‌ها، مساجد، رواق‌ها و موزه‌هایش از نظر معماری جذاب و منحصربه‌فرد، یکی از شاهکارهای زیبایی مذهبی است. قدمت قسمت های باستانی معبد احتمالاً به سال 610 هجری قمری باز می گردد. معماری بیشتر قسمت های معبد به دوره تیموری و صفوی برمی گردد. اولین حرم امام رضا (ع) نیز در دوره صفویه ساخته شد. معبد اخیر نیز توسط استاد هنرمند محمود فرشیان طراحی و در سال 1379 نصب شده است. امروزه با اضافه شدن چندین باغ به حرم امام رضا (ع)، زائران ایرانی و خارجی بدون وحشت در هر نقطه از حرم به عبادت و عبادت می پردازند. شلوغی این بقعه در اعیاد مذهبی و جشن های سال نو نسبت به دیگر زمان ها کمی بیشتر است. زائران می توانند با خرید بلیط قطار مشهد سفر کرده و از این صحن معنوی بازدید کنند. در نزدیکی حرم می توانید از بازار رضا و بازار فردوسی مشهد نیز دیدن کنید.

آدرس حرم امام رضا (ع): استان خراسان رضوی، مشهد، حرم مطهر امام رضا (ع)


مسجد گوهر شاد. پربازدیدترین مسجد در ایران

یکی دیگر از زیارتگاه های مشهد، مسجد گوهرشاد است که نقش مهمی در تاریخ معاصر ایران داشته است. مسجد گوهرشاد در جنوب مسجد امام رضا (ع) قرار دارد و به دلیل معماری زیبا و تزئینات چشمگیر به جا مانده از دوره تیموریان از ارزش معماری بالایی برخوردار است. مسجد گوهرشاد مشهد مسجدی است که در درگاه امام رضا (ع) ساخته شده است. همه ما این مسجد را با گنبد آبی زیبایش به یاد داریم. این مسجد در زمان تیموریان در سال 818 هجری قمری به دستور گوهرشاد همسر شاهرخ ساخته شد و به همین دلیل به آن مسجد گوهرشاد می گویند. این مسجد یکی از زیباترین و باشکوه ترین مساجد ایران است که می توان آن را پربازدیدترین مسجد ایران نیز نامید.

به مرور زمان به دلایل مختلف از جمله زلزله قسمت هایی از مسجد تخریب شد که توسط صنعتگران و معماران با زیبایی و دقت ایس مرمت شد. مساحت این مسجد 2783 متر مربع است و در معماری آن شاهد 4 راهرو هستیم که در اطراف صحن اصلی مسجد ساخته شده است. در این مسجد زیبا کاشی کاری های رنگارنگ و آیات و روایات قرآنی در جای جای آن به چشم می خورد و به طرز ماهرانه ای به معماری این مسجد افزوده شده است. در دو قسمت نام گوهرشاد بیگم بانی مسجد گوهرشاد با کاشی های رنگین حک شده است. در مسجد گوهرشاد مشهد کتیبه های زیبا و زیبایی را می بینیم. متن را بایسنقر میرزا فرزند گوهر شاد که در خوشنویسی صاحب نظر بود نوشته است.

مسجد گوهرشاد دارای منبر بسیار زیبایی به نام منبر صاحب الزمان است که به دستور پدر علی شاه در سال 1243 توسط محمد نجار از گردو و گلابی ساخته شده است. این مسجد یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری مشهد است و گردشگرانی که بلیط هواپیما تهیه کرده و به مشهد سفر می کنند می توانند از این مسجد زیبا دیدن کنند.

مسجد گوهرشاد مشهد آدرس: مشهد، استان خراسان رضوی، مکان مقدس الرضا (ع)


باغ موزه نادری

; دیدار با نادرشا افشار

پارک موزه نادری مجموعه ای فرهنگی است که شامل آرامگاه و مجسمه نادرشاه افشار و همچنین موزه سلاح ها و آثار تاریخی دوران افشاریه، زندگی نادرشاه افشار و سرهنگ محمدتقی خان پسیان است. در اطراف حرم امام رضا (ع) محوطه ای با درختان فراوان را می بینیم که مجسمه سنگی نادرشاه به عنوان نماد اصلی این سرزمین خودنمایی می کند. این مکان در ابتدا مقبره نادرشاه بوده و بعدها قسمت هایی مانند موزه به آن اضافه شده است.

برجسته ترین نماد موزه نادری مجسمه نادر شاه است که سوار بر اسب است و مردم به دنبال اسب می دوند. این مجسمه سنگی زیبا و چشمگیر چندین متر از سطح زمین بلندتر است و به گونه ای قرار گرفته است که موقعیت آن بیانگر قدرت نادرشاه است. در این فضا به غیر از مقبره نادرشاه، موزه ای با دو تالار اصلی وجود دارد. در این موزه اقلام به جای مانده از دوره صفویه و افشاریان و همچنین سلاح های نظامی به جا مانده از دوره های مختلف به نمایش گذاشته شده است. گردشگران و بازدیدکنندگان می توانند با اختصاص حدود 1 تا 2 ساعت از این موزه و آرامگاه دیدن کنند.

مشهد نادری موزه آدرس: مشهد، چهارراه شهدا، خراسان رجوی


کاروانسرای بابا گدرات; بنایی به قدمت قاجار

ویزای بابین استحکام معماری بسیار زیبایی دارد و بافت سنتی جنبش قدیمی را حفظ می کند. حیاط این کاروان باز و بزرگ است و رستوران سنتی خوبی دارد. علاوه بر این، این منطقه بازار سنتی بابا گودرات را نیز در خود جای داده است. همچنین شرکت در این تور رایگان است.

آدرس: خیابان صدر، بلوار 17 شهریور


خانه تاریخی توکل یا خانه کجتی مشهد

خانه توکلی متعلق به یک تاجر کازور به نام کشمسیان بود که پس از مرگ وی شخصی به نام توکلی خانه را خرید. پس از مرگ توکلی، این خانه 180 ساله متروکه شد و به دلیل فعالیت خوابگردهای کارتونی به خانه شیاطین معروف شد. خانه توکلی مشهد دارای اسکلت چوبی است و پس از سال ها همچنان پابرجاست و موزه ای به نام مکتبخان را در خود جای داده است. اگر به دنبال مکانی برای بازدید در مشهد در نزدیکی حرم هستید، بازدید از این خانه را فراموش نکنید.

آدرس: نواب صفوی، خیابان نواب صفوی، پلاک 7


خانه های تاریخی در ملک؛ نام یکی از ثروتمندترین افراد ایران

حاج حسین ملک یکی از ثروتمندترین افراد کشور در اواخر دوران قاجار بود که خانه خود را به یادگار ما گذاشت و در مقبره امام رضا(ع) مدفون است. معماری این خانه تلفیقی از سبک ایرانی و اروپایی است و سقف بسیار زیبایی دارد. در سال های اخیر، یک حمام بسیار قدیمی در یک خانه تاریخی در ملک پیدا شد.

آدرس: خیابان امام خمینی، بین امام خمینی 32 و پاسداران


مدرسه عباسقلی خان; مدرسه الهیات از عصر صفویه

یکی از فرمانروایان معروف صفوی به نام عباس کلی خان شاملو مدرسه ای برای دوستداران علم بنا کرد که کاشی کاری و معماری این مدرسه بسیار زیباست. مدرسه عباسکلی خان در جوار حرم امام رضا واقع شده و امروزه بیش از صد دانش آموز دارد. بازدید از این اثر تاریخی رایگان است. پس حتما از آن بازدید کنید.

آدرس: ریپ نواب صفوی س. نشسته امام رضا، کوچه لاله وای عباسیکولی خان


مقبره حجه ربیع مشهد; تاج محل مشهد

یکی از شخصیت های مهم در گسترش اسلام، شخصی به نام خواجه ربیع بود که شیخ بهائی مقبره ای زیبا برای وی سفارش داد. آرامگاه خواجه ربیع مشهد در میان باغی زیبا قرار دارد که وقایع تاریخی عجیبی در آن رخ داده است. مثلاً در سال 1139 جد قاجارها در این باغ کشته شد. برخی معتقدند که تاج محل از این مقبره الهام گرفته شده است. برای آشنایی بیشتر با این مکان ها به سایت گردشی تاپ مراجعه نمایید.

آدرس: انتهای بلوار خواجه ربیع