سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجله اینترنتی


بیماری پروستات یک بیماری ارثی و اکتسابی است که در مردان در هر سنی ممکن است بروز کند. البته این بیماری در افراد مسن بیشتر دیده می شود و افراد جوان کمتر به این بیماری مبتلا می شوند.

یکی از اندام های جنسی مردانه غده پروستات است که به شکل گردو است و حاوی بیضه ها و بیضه های مردانه است. وظیفه این اندام تولید مایع منی (ترکیب اسپرم و مایع پروستات) است. این یکی از مهمترین عواملی است که منجر به زایمان در آب می شود.

این اندام در زیر مثانه و جلوی راست روده قرار دارد، جایی که غده مجرای ادرار در ابتدای مثانه قرار دارد. ابتدای مثانه که به آن گردن مثانه نیز می گویند، در این ناحیه سیستم ادراری به مثانه متصل می شود. می توانید با یک متخصص غدد و متابولیسم صحبت کنید.

دستگاه ادراری لوله ای است که وظیفه دفع ادرار از بدن را بر عهده دارد. در مردان، دستگاه ادراری نیز مسئول دفع ادرار از طریق آلت تناسلی است. علاوه بر این، معده و دستگاه ادراری بخشی از دستگاه ادراری تحتانی هستند.

چه کسانی به بیماری های پروستات مبتلا می شوند؟

همه مردان ممکن است از مشکلات پروستات رنج ببرند و سن خاصی برای این مشکلات وجود ندارد.

و آیا این مشکلات در سن خاصی رخ می دهد؟

البته طبق مشاهدات و مطالعات انجام شده، پروستاتیت در مردان زیر 50 سال بسیار شایع است و شایع ترین مشکل مرتبط با پروستات در مردان بالای 50 سال BPH است.

شایع ترین مشکلات پروستات چیست؟

در واقع، شایع ترین مشکلات پروستات عبارتند از:

پروستاتیت

التهاب یا تورم پروستات

سرطان پروستات

هیپرپلازی خوش خیم پروستات

و بزرگ شدن پروستات به دلایلی غیر از سرطان پروستات به نام BPH.

پروستاتیت

دو نوع پروستاتیت شناخته شده است و اگر فردی عفونت ادراری داشته باشد، ممکن است پروستاتیت باکتریایی نیز داشته باشد. بیماری های سیستم عصبی تحتانی و تحتانی و مشکلات عاطفی از جمله علل پروستاتیت مزمن هستند.

فشار خون خفیف پروستات

اگرچه این بیماری در مردان زیر 40 سال بسیار نادر است، اما در مردان بالای 50 سال شایع است و با افزایش سن خطر آن افزایش می یابد. این بیماری می تواند ارثی باشد. عواملی از جمله: شیوه زندگی و عوامل پزشکی فرد می تواند بروز این نوع مشکل پروستات را افزایش دهد.

سرطان پروستات

این نوع سرطان به راحتی مثانه را تحت تأثیر قرار می دهد و از طریق جریان خون در سراسر بدن پخش می شود. اگر از طریق خون به استخوان ها سرایت کند، شکستگی ایجاد می شود. این بیماری غدد لنفاوی را نیز درگیر می کند، بنابراین باید در اسرع وقت تحت نظر پزشک درمان شود.

علائم پروستات

علائم اصلی سرطان پروستات عبارتند از:

درد مثانه و عدم کنترل ادرار و مشکلات ادراری که ممکن است فرد دچار تکرر ادرار شود و نتواند ادرار خود را کنترل کند.

این افراد همیشه احساس می‌کنند مثانه‌شان پر از ادرار است، اما وقتی کم ادرار می‌کنند یا اصلاً ادرارشان بیرون نمی‌آید.

ادرار آنها به آرامی خارج می شود.

آنها اجازه دارند به طور منظم به دستشویی بروند.

برای افراد مبتلا به پروستاتیت، این علائم با درد طولانی مدت همراه است.

این دردها در ناحیه تناسلی مردان، کشاله ران، ناحیه بین بدن و مقعد، شکم و همچنین کمر احساس می شود.

تب، لرز، بدن درد و ناتوانی در تخلیه مثانه برخی از علائم پروستاتیت باکتریایی هستند و این علائم می توانند به طور ناگهانی یا به مرور زمان ظاهر شوند.

بیماری پروستات چه مشکلاتی ایجاد می کند؟ برای درمان پروستات با دکتر کیوان آقامحمدپور تماس بگییرید.


برخی از مشکلاتی که ممکن است برای فرد مبتلا به پروستات ایجاد شود عبارتند از: عفونت ادراری، مشکلات جنسی، افسردگی ناشی از درد مزمن، تورم و التهاب در نواحی اطراف پروستات، نارسایی کلیه و تشکیل سنگ مثانه.

بسته به نوع بیماری پروستات، این مشکلات متفاوت است و این مشکلات نیز می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. اگر علائم و مشکلات مربوط به پروستات دارید، در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کرده و درمان مناسب را انجام دهید.

تشخیص پروستات توسط پزشک

پزشک به روش های زیر از وضعیت شما مطلع می شود:

معاینه فیزیکی رکتوم؛ سوابق شجره نامه ای و خانوادگی؛ آزمایش ادرار آزمایش خون معاینه نمونه پروستات؛ سونوگرافی و معاینه فیزیکی فرد مبتلا و همچنین معاینه غدد لنفاوی لگن از جمله آزمایشات پزشکی است که برای بیماری پروستات استفاده می شود.

درمان پروستات

نوع درمان برای فرد مبتلا به سرطان پروستات به نوع بیماری و وضعیت فرد مبتلا بستگی دارد. با توجه به تشخیص، متخصص غدد بهترین توصیه ها و دستورالعمل های درمان را به بیمار می دهد.

درمان پروستاتیت

درمان پروستاتیت مزمن: افرادی که از این نوع بیماری رنج می برند به پزشک مراجعه می کنند و برای کاهش التهاب و درد، آلفا بلوکرها تجویز می شود که می تواند درد عضلانی مثانه و پروستات را نیز کاهش دهد. همچنین از دو آلفا بلوکر شامل تامسولوسین و سیلودوسین استفاده می شود. استفاده از فیزیوتراپی و ورزش های ملایم می تواند در بهبود این وضعیت بسیار مفید باشد.

درمان پروستاتیت باکتریایی این بیماری به دلیل عفونت ناشی از باکتری به راحتی با مصرف آنتی بیوتیک درمان می شود. نوشیدن مایعات و نوشیدنی های مایع یکی از توصیه های پزشکان به افراد مبتلا به این بیماری است. همچنین ممکن است تغییر رژیم غذایی برای پزشک مفید باشد.

پیشگیری از سرطان پروستات

مطالعات زیادی برای یافتن راه حل هایی برای پیشگیری از پروستات انجام شده است، اما نتیجه ای حاصل نشده و عملا هیچ راهی برای پیشگیری از بیماری پروستات وجود ندارد. تنها راه پیشگیری این است که در صورت مشاهده علائم پروستات در مجاری ادراری برای معاینه و درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از پیشرفت بیماری و مشکلات بعدی آن جلوگیری کنید.

پیروی از یک رژیم غذایی مناسب به پیشگیری زودهنگام سرطان پروستات کمک می کند، بنابراین همیشه یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید.

عوارض برداشتن پروستات

یکی از مهم ترین عوارضی که افراد در اثر جراحی و برداشتن پروستات می توانند تجربه کنند، ناتوانی در کنترل ادرار و ناتوانی جنسی، اختلال نعوظ و مشکلات کنترل نعوظ است. این مشکلات از جمله عوارض درمان سرطان پروستات است.

افرادی که تحت عمل جراحی پروستات قرار گرفته اند ممکن است قدرت کنترل ادرار خود را نداشته باشند و ممکن است دچار بی اختیاری ادرار شوند. این بی اختیاری از نظر روانی بر فرد تأثیر می گذارد. در این رابطه عطسه، سرفه یا حتی خنده بلند می تواند باعث بی اختیاری ادرار شود.

بی اختیاری ادرار در افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند به دلیل مشکلات دریچه مجرای ادرار است که باعث چسبیدن ادرار به اسفنکتر مثانه می شود. آسیب به دریچه مجرای ادرار می تواند در نتیجه درمان سرطان پروستات رخ دهد.

افراد بی اختیار معمولا هنگام تخلیه مثانه دچار مشکل می شوند زیرا مثانه آنها به آرامی ادرار را تخلیه می کند و زمان زیادی طول می کشد. تشکیل بافت اسکار در ناحیه حالب منجر به باریک شدن یا انسداد حالب می شود.

کنترل مثانه را می توان با برداشتن پروستات یا انجام عمل جراحی سرطان پروستات به دست آورد. این ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد، اما بهبودی در طول زمان اتفاق می افتد.

هیچ پزشکی نمی تواند مردانی را که ممکن است پس از جراحی دچار بی اختیاری ادراری شوند، به درستی تشخیص دهد. مطالعات نشان می دهد که این مشکل در مردان مسن بیشتر از مردان جوان ظاهر می شود.

اگر برای این عمل ها به جراحان مجرب مراجعه کنید، ممکن است عوارض زیادی نداشته باشید زیرا یک متخصص غدد با تجربه در این عمل ها می تواند درمان شما را بهتر مدیریت کند. همچنین می توانید با سوابق و عملیات آنها آشنا شوید تا با اطمینان بیشتری با آنها تماس بگیرید.

لطفا توجه داشته باشید که این بی اختیاری ادرار بعد از جراحی قابل درمان است، اگرچه 100% بهبود نمی یابد اما می توان آن را کمی کاهش داد.

آیا استفاده از داروهای پروستات عوارض جانبی دارد؟

تمام داروهایی که برای درمان بیماری ها استفاده می شوند می توانند عوارض جانبی داشته باشند و داروهای پروستات نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

در صورت استفاده از دارو برای درمان این بیماری مصرفی ممکن است با وضعیت ناخوشایندی مواجه شوید و بهتر است در صورت مشاهده این وضعیت در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید.

جراحی BPH باعث ایجاد ناراحتی در حین مقاربت می شود که موقتی است و پس از یک سال برطرف می شود. البته این بازه زمانی برای همه یکسان نیست و ممکن است زمان بسیار کمی را ببرد. بی اختیاری و ناتوانی در کنترل مثانه از دیگر مشکلاتی است که ممکن است در این افراد ایجاد شود.

در هر صورت درمان سرطان پروستات و اعمال جراحی برای رفع مشکلات و مشکلات مختلف پروستات با عوارضی همراه است که نه تنها بر وضعیت جسمانی بلکه بر روح و روان فرد تأثیر می گذارد. برای مقابله و درمان این عوارض، تنها متخصص غدد می تواند یک عنصر حمایت کننده باشد و به شما مشاوره و راه حل ارائه دهد.

پروستات حفظ می شود

این بیماری در نوجوانان بسیار نادر است و مثلاً از هر صد هزار نفر دو نفر را مبتلا می کند. طبق تحقیقات انجام شده در آمریکا، این بیماری در سنین 35 تا 39 سالگی بسیار شایع است. با این حال، مردان زیر 35 سال بسیار کمتر به این بیماری مبتلا می شوند.

چه موادی می توانند بر رشد سرطان پروستات تأثیر بگذارند؟

رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز از جمله فرآورده های گوشتی مضر است و بیماری پروستات را بدتر می کند.

مصرف زیاد لبنیات نیز بر تشدید بیماری تاثیر می گذارد.

استفاده از چربی های جامد خوراکی نیز این بیماری را تشدید می کند.

مصرف مشروبات الکلی و مشتقات آن آسیب بیشتری به فرد وارد می کند.

پروستاتیت و ارتباط آن با یبوست

سوال بیمار:

میخوام بپرسم یبوست مربوط به پروستاتیت هست یا التهاب پروستات؟

سلام، پروستاتیت معمولاً مثانه را درگیر می کند و مشکلات ادراری ایجاد می کند، اما روده ها را تحت تأثیر قرار نمی دهد، یبوست می تواند ناشی از موارد دیگر باشد، در طول روز آب زیاد بنوشید.

چه ورزش هایی می تواند به بهبودی پس از جراحی پروستات کمک کند؟

یکی از تمرینات مفید برای بهبود این وضعیت، ورزش کگل است که باعث تقویت ناحیه لگن می شود. این تمرین یکی از موثرترین تمرینات کنترل ادرار محسوب می شود و به دلیل ساده بودن، افراد تمایل به انجام آن دارند.