سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجله اینترنتی

هر یک از خانههای بافت سنتی یزد به نوبه خود، دیدنی هستند؛ اما در این میان خانههایی که از اعیان و افراد مهم این شهر به جا مانده است، در کنار معماری خاص کویری، شکوه خاصی را هم به نمایش میگذارند. با بازدید از موزه آب یزد، با یک تیر دو نشان میزنید؛ زیرا علاوه بر تماشای کلکسیونهای تأثیرگذار این موزه، از بهترین خانههای قدیمی شهر هم دیدن کردهاید. بهترین فرصت برای آشنایی با زندگی پرفرازونشیب فرخی یزدی، سرزدن به خانه او در این شهر است. این بنا با 500 متر مربع وسعت در فروردین 1397 بهعنوان اقامتگاه بوم گردی افتتاح شد. شما می توانید به داخل آکواریوم بروید و ماهیان را از نزدیک لمس کنید، و با شیشه شیر به ماهیها غذا بدهید. اگر به عکاسی از جاهای دیدنی یزد علاقه دارید، پیشنهاد میکنیم برج و باروی این شهر را در اولویتهای خود قرار دهید. قبل از مراسم عروسی این کارها را حتما انجام دهید! آبانبار باغ شیخ یکی از قدیمیترین آب انبارهای ایران است که در شهرستان ساوه، بخش مرکزی، روستای باغ شیخ قرار دارد. در سفر به اصفهان حتما به خیابان چهار باغ هم بروید و پس از گردش در این خیابان به جاذبههای اطراف چهار باغ نیز سری بزنید. به غیر از وجود بازار های متعدد دورتادور میدان بناهای دیگر در ادامه لیست شده است ، اطراف میدان وجود دارد .

یکی از زیباترین و معروفترین این بازارهای کهن در شهر تاریخی یزد، بازار خان است که ساخت آن به دوره ناصرالدینشاه برمیگردد؛ این بازار از جمله نقاط دیدنی و قدیمی شهر یزد به شمار میآید. سقف گنبدی شکل این قسمت از مسجد هم بسیار دیدنی است و نمای آجری آن، با اشکال هندسی رنگارنگ تزئین شده است. حوضها گاه با روشها و ابزار گوناگون تزیین میشوند. کتابشناسی آن در بخش های گوناگون شد. «جلوه های معماری مسجد جامع یزد» در کتاب: مسجد جامع کبیر یزد، همان: 49-66 . «تزئینات مسجد جامع یزد»، در کتاب: مسجد جامع کبیر یزد، همان:79-102 . گرچه این ارگ فاقد نمایشگاه است، اما به دلیل اهمیت بنای آن، بد نیست پس از بازدید از برج ساعت و مسجد جامع نیم نگاهی هم به معماری جالب آن بیندازید. 2020-10-12. بایگانیشده از اصلی در 27 اوت 2021. در این پارکها بانوان میتوانند به راحتی مشغول گشت و گذار و ورزش و نرمش شوند و لحظات خوبی را در کنار هم تجربه کنند. در آتشکده زیبای یزد به غیر از آتش مقدس و ساختمان اصلی که آتش ورهرام را در خود جای داده دیدنیهای دیگری هم وجود دارد که بازدید از آنها تجربه گردش در این آتشکده را لذت بخشتر میکند. از ویژگی های منحصر به فرد مسجد، انعکاس صوت در گنبد بزرگ جنوبی است. باغ چهل ستون اصفهان نمونه ای از یک باغ سلطنتی از دوره صفوی است که اکنون آن را کاخ چهلستون یا باغ موزه چهل ستون نیز می نامند کاخ چهلستون در میدان امام حسین خیابان استانداری اصفهان واقع شده و بالغ بر 67000 متر مربع مساحت دارد و در 1057 هجری یعنی دوره شاه عباس اول صفوی تاسیس شده و در سلطنت شاه عباس دوم صفوی، ساختمان آن تکمیل شد و در ساختمان موجود مرکزی، تغییرات کلی داده شد و تالار آینه، تالار 18 ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوان های طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی و آئینه کاری و کاشی کاری دیوارها و سقف ها افزوده شد.

یزد هم به عنوان یک شهر تاریخی، از این برجوباروها دارد. اگر بعد از بازدید از زندان اسکندر، هنوز هم فرصت گشتوگذار دارید، پیشنهاد میکنیم با چند گام پیادهروی، به این موزه بروید. هتل سیتی کلاب برکلی در شهر برکلی به طراحی جولیا مورگان به روشنی از معماری مغرب تاثیر گرفته است. همچنین برخی از ظروف و سکههایی که روی آنها نماد عناصر روشنی بخش وجود دارد هم به این موزه اضافه شدهاند. همان طور که در ابتدای صحبت از تاریخچه آتشکده زرتشتیان یزد گفتیم، این بنا با مخالفتهایی برای ثبتشدن در فهرست آثار ملی روبهرو شد. رسیدن به اینجا با وسایل حمل و نقل عمومی اتوبوس امکانپذیر است. آتش وَرهُرام یا بهرام : از دو آتش قبل مهمتر، با اعتبارتر و فروزانتر است و دسترسی عمومی به آن بیشتر چون در یک شهر بزرگ برپا میشود و افراد بیشتر میتوانند در مراسم تقدیس آنها شرکت کنند. جالب است بدانید که آتش ورهرام از 15 آتش مختلف و یک آذرخش برق آسمانی تشکیل میشود که عبارتند از : رنگرز، پادشاه یا فرماندار، کوزهگر، آجرپز، درویش یا صاحبدل، زرگر، ضرابخانه، آهنگر، اسلحهساز، نانوا، تقطیر، فرمانده ارتش، چوپان، پیشوای دینی، برق آسمان و مرده سوز. هر چند این خانه بیشتر جنبه خرید و تماشای صنایع دستی یزد را دارد، با این حال، معماری جالب و لوکیشینهای زیبایش فرصت خوبی برای آشنایی با خانههای یزد و عکاسی فراهم میکند. خانه لاریها با قدمتی 150 ساله، در بین جاهای دیدنی یزد حسابی خوش میدرخشد. خانه لاریها شامل اتاقهای آینهکاری شده و ایوانهای زیبا و اشیاء قدیمی میشود.

بانک شاهی امروز محلی برای برگزاری نمایشگاهها و مراسم مختلف است و با نام گنجینه فرهنگ و هنر یزد شناخته میشود. در این مطلب از لست سکند قصد بر این است که لیستی از جاهای دیدنی یزد را در اختیارتان بگذاریم تا ضمن یک آشنایی کلی با آنها، از ساعت بازدید و قیمت بلیط هر یک مطلع شوید. محراب مسجد را هم بهراحتی میتوانید از روی کاشیکاریهای معرق با طرحهای گل و بته بینظیر، در همین قسمت پیدا کنید. با روی کار آمدن شاه عباس دوم در اواسط قرن هفدهم، این کوشک ساده گسترش یافت و تالارهای متعددی مانند تالار 18 ستونی، تالار آینه و اتاقهای مجلل و بزرگ طبقه اول به بنای اصلی اضافه شد. فرصت آشنایی با گل ها و گیاهان بسیاری را در این باغ دارید. با فرارسیدن بهار مجموعه از از لالههای رنگارنگ به مجموعه باغ گل اصفهان اضافه میشود و شور و حال خاصی به این جاذبه میبخشد. این فرودگاه یکی از پر رفتوآمدترین فرودگاههای کشور است. این بازار از نظر سبک معماری شبیه به بازار تبریز است و دارای سقفی بلند با طاق نماها نورانی است که نور را به سمت بازار می فرستد. ساختمان اولیه مسجد جامع کبیر یزد، قرن ششم هجری آغاز گردیده، بانی اولیه آن علاء الدوله کالنجار از دودمان آل بویه بوده و پس از ویرانی، در سال 724 سید رکن الدین نظام الحسینی مسجد جامع کنونی را بنا نهاده است. این رویداد مردم اصفهان را به خشم آورد و آنان در سال 1286 خورشیدی یعنی 110 سال پیش در مسجد تحصن کردند. وقتی آنجا ساکن شدند شروع به کاشتن در زمین کردند و فرزندان و نوادگان خود را به دنیا آوردند و امروزه نام این منطقه یهودیه است. در زمان شاه عباس آول تا از دنیا رفتن شاه عباس دوم، اصفهان به عنوان بهترین شهر در خاورزمین شناخته میشد.

جاهای دیدنی یزد نه تنها ایرانیها را از مسیرهای دور به دیدار این شهر خشتی مشتاق میکند، بلکه توریستها از سراسر نقاط دنیا، مسیرشان را به یزد میرسانند تا دیدنی های یزد را از نزدیک ببینند. کتاب ها تنها ثروت ارمنیان هستند که هیچوقت در نزد آنها، ارزش خود را از دست نمی دهند. و ناتمام رها شدن بسیاری از مطالعات باستانسناسی دوران مدرن، به دشواری برخورده. بعد از سالها رها شدن این خانه به حال خود، در سال 1377 به موزه تبدیل شد و در سالهای اخیر یک بازسازی اساسی در آن صورت گرفت. با وجود اینکه بیش از یک قرن از قدمت این مکان میگذرد، هنوز هم شکوه آن پا برجاست. صوفیان و درویش ها، شب های جمعه در دوره صفوی در این مکان گرد هم می آمدند. این مسجد در قرن 11 هجری، به دستور شاه عباس اول در دوران صفوی ساخته شد که ساختن آن 18 سال طول کشید. این هتل در سال 1307 توسط شخصی به نام هوانسیان که مردم او را به نام های تونی خان و موسیو تونی می شناختند ساخته شد. به نظر میرسد این مسجد نقش مؤثری در رشد شهرنشینی در اصفهان ایفا کرده است. مسجد جامع یزد مسجدی تاریخی است با بیش از 900 سال قدمت و از نظر معماری از سازههای مورد توجه مورخین و دانشمندان علوم معماری به شمار میرود. در کتابخانه وزیری نسخههای نفیسی از 270 هزار کتاب چاپی، 6 هزار کتاب خطی و 7 هزار کتاب سنگی جمعشده است. اما، این بنا در دروان زندیه، مورد بازسازی مجدد قرار گرفته است.

در ضلع جنوبی گنبد خانه محرابی نفیس و کاشیکاری قرار دارد که سطوح آن با کاشی معرق، آجر و کتیبه تزئین گردیده است. کمی آن طرفتر از این مجموعه، یک بوستان با نام شاه ابوالقاسم نیز وجود دارد که یک زمینبازی محقر را برای کودکان فراهم ساخته است. قبل از بازدید از این مکان پیشنهاد میکنم اطلاعاتی رو که از منابع مختلف جمع آوری کردم رو مطالعه بفرمایید از برنامه نشان سپاسگزارم که این بستر رو فراهم کرد تا بتونیم نظراتمون روبه اشتراک بگذاریم و به راحتی به اون مکان سفر کنیم.. مجموعه موزه، کتابخانه و نمایشگاه وزیری، گنجینهای در مکان های دیدنی یزد است که سال 1330 شروع به کار کرد. بد نیست اشاره کنیم که در کنار موزه و کتابخانه، یک تالار نمایشگاه هم وجود دارد که به صورت دورهای، آثار خوشنویسان و هنرمندان برتر یزد و سایر نقاط ایران را به نمایش میگذارد. این شاهکار تاریخی در مسیری ساخته شده که چند قنات به هم میرسیدند تا با استفاده از نیروی آب قناتها، چرخهای این قنات به حرکت درآیند. BBC News فارسی. بایگانیشده از اصلی در 20 اکتبر 2020. در سالهای اخیر، این خانه مرمت و بازسازی شده و از تاریخ ثبت آن در آثار ملی، حدود 10 سال میگذرد. تاریخ سیستان داستانی از پیدایش آتشکده? «آتش کرکوی» و آذر گشنسب آورده. بر طرفین محراب، تاریخ اتمام کاشی کاری و نام استاد کار ثبت شده است: «عمل الحاج بهاء الدین محمد بن الحسین یعرف بوالا الیزدی» «تم فی شهر محرم الحرام سنه سبع و سبعین و سبع مائه الهجریه»(777 هجری قمری). محمد خزائی، 1379؛ رحلی، 255 ص، مصوّر، رنگی.

1388؛ رقعی، 136 ص، مصوّر، رنگی . مسجد جامع کبیر، یزد،اندیشمندان یزد، 1391، رقعی، 224ص، مصوّر، رنگی . مسجد میدان امیرچخماق چندین ورودی دارد. تاریخ ساخت این اثر بسیار دور و دراز است و به قرن ششم هجری قمری باز میگردد؛ اما چیزی که امروز در اطراف شهر یزد به جا مانده، چندین تخریب و مرمت را پشت سر گذاشته است و آخرین مرمت تاریخی آن مربوط به یک قرن پیش است. در مرکز حیاط حوض زیبایی وجود دارد و اطراف آن گلها و درختچههایی کاشته شده که زیبایی بنا را چندین برابر میکند. طبیعت زیبای باغ را نباید فراموش کرد.درختان کاج اطراف عمارت، زیبایی آن را دوچندان کردهاند. اگر دنبال بازدید از جاهای دیدنی یزد در شب هستید، باید اشاره کنیم که در ساعات تاریک، نورپردازی بینظیری در کوچهپسکوچههای قدیمی این شهر وجود دارد که لذت پیادهروی شبانه را دوچندان میکند. قبل از آنکه اصفهان پایتخت صفویان باشد، باغی به نام نقش جهان بود که کاخهای تیموریان و آققویونلوها در آن قرار داشت. ارگ حکومتی یزد، یک بنای مستحکم تاریخی در خیابان امام خمینی است که گفته میشود اولین بناییست که تیموریان در این شهر ساختند. گفته شده تاریخ ساخت آسیاب آبی کوشک نو یزد به دوران قبل از اسلام بازمیگردد. هرچند غرق شدن در این بافت هم، تجربه خوشایندی است و در هر نقطه از آن، دسترسی آسانی به جاهای دیدنی یزد خواهید داشت. او سالها به عنوان روزنامهنگار، شاعر و نماینده مجلس فعالیت داشت و سرانجام به دلیل ضدیت سیاسی با رضاشاه، در سال 1318، در زندان کشته شد. قبل از دوره صفویه باغی به نام نقش جهان وجود داشت که در دوره شاه عباس دوم به دلیل شلوغی بازار تصمیم گرفته شد که علاوه بر میدان عتیق ( میدارن کهنه) و میدان شاه یکی میدان دیگری نیز ساخته شود. این ایوانها مسجد را از حالت عربی به مسجد ایرانی تغییر داده و سبکی جدید به وجود آوردهاند.

47-64/در کتاب مسجد جامع کبیر یزد ، همان :103-118 . اما باور عموم مردم که حقیقت نیز همان است، این است که الله وردی خان پل را به خرج خود ساخته است». ساکنان و میهمانان این شهر در این میدان گرد هم می آیند تا غرق در زیبایی های آن شوند و در کنار رقص فواره ها، بخشی از تاریخ این سرزمین کهن را به نظاره بنشینند. 129-134// نقل از اطّلاعات ماهانه. رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه طبق اعلام سازمان هواشناسی توفان شن در محورهای شرقی استان اصفهان تا روز سهشنبه ادامه دارد از اعمال ممنوعیتهای تردد مقطعی برای خودروها در محورهای مذکور خبر داد. قابل انجام است، بیان کرد: در حال حاضر تخصصیترین بیمارستانهای کشور وقفی است و این سنت حسنه توانسته سهم قابل توجهی در تامین سلامت و معیشت مردم داشته باشد. پدرام با بیان اینکه ما در مورد زمان تاریخ چهارباغ مشکلی نداریم چراکه این موضوع مانند تاریخ تولد یک نفر، مشخص است، ادامه میدهد: یک فرد نیز در تاریخ مشخصی متولدشده است، اما سؤال اینجاست که از زمان تولد به بعد، چه اتفاقاتی برای او یا برای آن اثر یا برای چهارباغ رخداده است؟ مدیر این پولکیها را از جیب خودش میداد؟ تقدس نور در آیین زرتشتیان رفتهرفته به وسایل زندگی روزمره تمام مردم یزد وارد شد و این شهر به روشنایی اهمیت زیادی میداد. آتشکده به نیایشگاه زرتشتیان گفته میشود که راز و نیازهای خود اعم از خواندن اوستا و گاتها را در این مکان مقدس و روبروی آتش مقدس میخوانند. فرخی یزدی یکی از شعرای نامدار و مبارز شهر یزد در قرن سیزدهم و چهاردهم است. آتش دادگاه : این آتش بیشتر در خانهها روشن میشود و صورت خانوادگی دارد و حتی برای آن مراسم تقدیسی نیز برگزار نمیشود.

به نوشته برخی از مورخان، این عمارت در اواخر دوران صفوی دچار آتشسوزی مهیبی شد و قسمتهایی از آن در آتش سوخت. میدان تاریخی امیر چخماق یزد از شاخص ترین و زیباترین بناهای تاریخی شهر یزد به شمار می رود کهاز نظر معماری و قدمت ارزش بالایی دارد ، مجموعه امیر چخماق در وسط بافت قدیمی شهر یزد واقع شده و از نقاط مهم شهر یزد به حساب می آید ، مسجد امیر چقماق در قرن 8 هجری قمری بنا شده است و از نظر مرتبه زیبایی بعد از مسجد جامع قرار دارد ؛ محراب صفه اصلی با تاف نمای مقرنس کاری ، شبکه های ظریف کاشی های معرق دور خارجی گنبد و سنگ نصب شده در کریاس مسجد از ویژگیهای معماری زیبای مسجد امیر چخماق یزد است . در زیر برخی از نقاط دیدنی ضروری در شهر اصفهان را مشاهده خواهید کرد که بعد از رزرو هتل های اصفهان می توان آنها را بازدید کنید. کاشی کاری و معرق سازی زیر گنبد در نوع خود بی نظیر است ترنبه های پاکار گنبد نیز با مقرنس کاری و پاکار گنبد با کتیبه ای قرآنی از سوره اسراء زینت یافته است. یکی از دیدنیهای میدان امیرچخماق آب انبار واقع در زیر تکیه است.

ضمن اینکه در بخشی از این موزه سنگهای گرانبها و انواع فسیل فروخته میشود. بختیاریهای بومی استان بخشی از جمعیت شهرستانهای فریدونشهر، داران، چادگان و بوئین و میاندشت را شامل می شوند. مصالح به کار رفته در ساختمان عبارت است از خشت و آجر. با وجود کم آبی و مشکلات آب و هوایی در یزد، مردمان این دیار در طول تاریخ با خشت و گل و استفاده از خلاقیت خود در زمینه معماری جاذبههای کم نظیری را به یادگار گذاشتند. برای استحکام بیشتر بنا، علاوه بر خشت و ملات، سنگ هم به کار رفته است. اصل بنا، هشت گوشه است و ستونهایی محکم آنرا احاطه کردهاند. برای تولید گرمای حمام قدیمی بنا، از ظروف مسی استفاده میشد. هتل عباسی اصفهان یکی از بهترین هتلهای این شهر است. همچنین چند ماکت از شهر یزد و بناهایی مثل یخچالهای خشتی هم به چشم میخورد. تاریخ ساخت این خانه نیز به دوران قاجار مربوط است و هر اِلمانی را که از خانههای کویری یزد بخواهید، در آن مییابید. در بافت تاریخی یزد با چند قدم پیادهروی میتوانید به بسیاری از جاهای دیدنی یزد دسترسی داشته باشید که در ادامه هر یک را مفصل توضیح میدهیم. از جمله بخشهای مهم در معماری این آتشکده نماد فروهر، آتش مقدس ورهام، تالار ورجاوند و آبانبار آتشکده میباشند که همگی از نظر تاریخی و معنوی اهمیت زیادی دارند. همچنین برای بازدید از جاهای دیدنی یزد در بهار هم، این باغ حرفهای زیادی برای گفتن دارد.

خانه شکوهی هم یکی از آثار به جا مانده از مرحوم وزیری (موسس کتابخانه وزیری) است که بعدها سید محمد شکوهی در آن ساکن شد و نامش بر این خانه ماند. در یکی از طرحهای هندسی جانب جنوبی گنبد زیرین عبارت «عمل العبد سعد بن محمد کدوک البناء یزدی» کتیبه شده است . اگر اقامتگاههای بومگردی یزد را رزرو کنید، احتمالاً اول از همه خود را در بافت تاریخی این شهر میبینید. در ملاحظات معماری زمینه گرا باید به مبحث عقب نشینی از خیابان، فاصله از ساختمان های مجاور، چگونگی ترکیب احجام ساختمانی، ارتفاع تقریبی، تناسبات و جهت گیری نما، شکل و منظر دوردست، حالت در و پنجره، اندازه ها و تناسبات در و پنجره، مصالح، رنگ و مقیاس بنا و هم چنین عناصر خاص خردمقیاس توجه کرد. برخی از آثار این موزه خریداری شده و برخی متعلق به شهر یزد هستند. بازارهای شهر یزد نیز در نوع خود بینظیراند و در بازار مسگرها میتوانید ظروف مسی دستساخت را تهیه کنید. از سمت میدان انقلاب بیشتر فضاها مرمت و بازسازی شده، اما هنوز هم ساختمانهای ناایمن کنار مجتمع چهارباغ و کنار بازار ملت وجود دارد که باید ایمنسازی شوند. درواقع، تجمع تعدادی از بناهای ارزشمند تاریخی اصفهان در این میدان، ارزش بالایی به این مجموعه بخشیده است. فرقی نمیکند که قصد بازدید از جاهای دیدنی یزد در بهار، پاییز یا هر فصل دیگری را داشته باشید، در فضای این خانه در مییابید که سازندگانش برای هر فصلی، بخشهایی با ویژگیهای مختلف ساختهاند. علاقمندان به بازدید از این کاخ می توانند در تمام ایام سال به جز تاسوعا و عاشورا به آن مراجعه کنند و از نزدیک شاهد معماری و زیبایی های بی نظیر آن باشند.

وسعت بانک شاهی حدود 600 متر است که در آن زیبایی معماری قدیمی به اوج میرسد. آتش آدران یا در مهر : این آتش از آتش دادگاه بزرگتر و مهمتر است و معمولا در شهرها و یا محلههای کوچک افروخته میشود و برای همان محله مورد احترام خواهد بود . عدهای از مردم که میخواهند در جهت مخالف حرکت کنند و حالا از ترس جان به آتشگاه پناه آوردهاند. این عمارت باشکوه در استان اصفهان، نزدیکی میدان امام حسین (ع) و در خیابان استانداری قرار دارد. این بنای تاریخی محل سابق استانداری یزد بوده است؛ اما بعدها به اداره میراث فرهنگی یزد تبدیل شد. درحال حاضر این خانه محفلی برای شعرا و اهل ادب یزد است و بیشتر فعالیتهای فرهنگی در آن انجام میشود. از جمله این شعرا صائب تبریزی، ملک الشعرای آن روزگار است که طی قصیدهای بلند بالا چهلستون را توصیف میکند و در آخر قصیده با مصراع «قبلهگاه تاجداران باد دائم این مکان»، سال 1057 هجری را بیان کرده است.عکس از اصفهان امروز (عکاس: نامشخص) در دوازدهمین سال سلطنت شاه سلطان حسین، کاخ چهلستون دچار حریق شد و سپس تعمیراتی در آن و به احتمالزیاد مطابق سابق به عمل آمد. زیرا شبکهای از قنات و آبانبار در لایههای زیرین شهر کشیده شدهاند که در نوع خود بسیار دیدنی هستند. این موزه، با شامل نمایشگاههای تاریخی، هنری و معماری مختلف، از جمله یکی از مکانهای محبوب دیدنی در اصفهان برای گردشگران داخلی و خارجی بهحساب میآید.

برای کسانی که هر گونه نگرانی در مورد دقیقا کجا و همچنین راهنمایی در مورد چگونگی استفاده از اجاره خودرو جهت سفر ، شما احتمالا می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.