سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجله اینترنتی


دندانپزشک اطفال دندانپزشک مناسب برای کودک شما است. همچنین انتخاب مناسبی برای رفع نیازهای بهداشت دهان و دندان کودک شما است. این متخصصان با عشق و علاقه به کار و رفتار و گرایش مناسب نسبت به کودکان، ذهن خود را برای دریافت خدمات دندانپزشکی قبل از شروع درمان آماده می کنند. آنها می دانند که موفق ترین روش های درمانی با داشتن لبخند بر لب و گفتن کلمات مناسب و دلنشین به کودک به نتایج مطلوب می رسند.

دندانپزشک کودکان کیست؟

دندانپزشک اطفال به عنوان دندانپزشک اطفال یا دندانپزشک اطفال شناخته می شود. این دندانپزشکان متخصص در درمان و پیشگیری از بیماری های دهان و دندان در کودکان هستند و با توجه به نیازهای ویژه کودکان و نوجوانان خدمات دندانپزشکی را ارائه می دهند.

دندانپزشکان اطفال به چه گروه سنی مراجعه می کنند؟

دندانپزشکان اطفال خدمات دندانپزشکی را برای درمان و پیشگیری از بیماری های دهان و دندان در کودکان از دوران نوزادی تا نوجوانی ارائه می دهند. این شامل کودکان از سن 6 ماهگی تا بلوغ و نوجوانی (تا حدود 18 سال) می شود. به طور کلی برای حفظ سلامت دهان و دندان از دوران نوزادی تا اواخر کودکی کودکان باید به دندانپزشک اطفال مراجعه کنند و برای درمان هر مشکل دندانی در هر سنی بهتر است با دندانپزشک اطفال مشورت شود.

خدمات تخصصی دندانپزشکی کودکان چیست؟

دندانپزشک اطفال می تواند از حفره دهان کودک شما از بدو تولد تا نوجوانی مراقبت کند. در برخی موارد ممکن است کودک خود را به متخصص ارتودنسی کودکان ارجاع دهید. او در تمام زمینه های دندانپزشکی کودکان از جمله:

بررسی منظم و دوره ای کودکان

کشیدن دندان

درمان بیماری لثه

تشخیص و درمان بیماری های دندان

دندانپزشکی پیشگیری

ترمیم، مراقبت و نگهداری دندان ها

نظارت بر رشد دندان های شیری و دائمی

تقویت دندان کودکان با سیلانت

فلوروتراپی برای کودکان انجام دهید

قرار دادن پروتز موقت تا زمانی که دندان دائمی خارج شود

ارجاع مشکلات خاص کودکان به دندانپزشک (مثلا می توانید کودک را به یک متخصص ارتودنسی خوب ارجاع دهید تا درمان ارتودنسی کودک با انواع بریس های ثابت و متحرک شروع شود).

دندانپزشکان کودکان و اطفال برای دستیابی به بهترین نتایج آموزش های حرفه ای می بینند

بسته به نیازهای خاص فرزند شما، دندانپزشک اطفال ممکن است بخشی از تیم تصمیم گیری در مورد سلامت کودک شما باشد. دندانپزشکان کودکان به مدت دو سال پس از فارغ التحصیلی از دانشکده دندانپزشکی در دندانپزشکی کودکان تخصص دارند. زمینه های تحصیلی و تحقیقات علمی آنها عبارتند از:

روانشناسی کودک

رفتار مناسب با سن کودک

مراقبت از کودکان با نیازهای ویژه

حفاظت و پیشگیری از سوء استفاده از صورت در کودکان

بیهوشی و آرامبخشی کودکان

روانشناسی کودک

دندانپزشک اطفال باید با روانشناسی کودک آشنا باشد. هنگامی که کودکان به دندانپزشک مراجعه می کنند، ممکن است احساس ترس و ناامنی کنند، بنابراین نیاز به توجه و اطمینان دارند. در نتیجه دندانپزشک باید بتواند به درستی با کودکان ارتباط برقرار کند و روند درمان و نحوه انجام عمل های مختلف دندانپزشکی را به آنها بگوید. با یادگیری در مورد روانشناسی کودک، دندانپزشک می تواند بهتر درک کند که چگونه با کودکانی که با احساسات ناخوشایند مانند ترس و افسردگی دست و پنجه نرم می کنند رفتار کند و به آنها کمک کند احساس راحتی و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند. بنابراین دانش روانشناسی کودک برای دندانپزشکی کودکان بسیار مهم است.

نمونه ای از نحوه استفاده دندانپزشک کودکان از روانشناسی

مثلاً فرض کنید کودکی از دندانپزشک بسیار می ترسد و برای درمان دندان به مطب می رود. یک دندانپزشک اطفال که با روانشناسی اطفال آشنایی دارد اغلب با ارائه اطلاعات و آموزش در مورد روند درمان به کودک کمک می کند تا ترس خود را کاهش دهد.

علاوه بر این می تواند با استفاده از روش های مختلف مانند بازی با کودک، تعامل نزدیک و استفاده از زبان ساده و دوستانه، کودک را در طول درمان آرام و راحت نگه دارد. بنابراین دندانپزشکان با شناخت روانشناسی کودکان می توانند بهتر به نیازهای روانی کودکان پاسخ دهند و روند درمان را بهبود بخشند.

رفتار مناسب سن کودکان

یک دندانپزشک اطفال به خوبی می داند که چگونه با کودکان در گروه های سنی مختلف رفتار کند. یا وقتی بچه ها وارد دفتر می شوند، اولین سؤالات چه باید باشد؟ اگر بچه ها به مدرسه بروند، در چه سطحی و چه سوالاتی را دوست دارند؟ این گونه است که ارتباط نزدیک کودک و متخصص از ترس و اضطراب کودک می کاهد و روند درمان را آسان می کند.

رفتارها و عملکردهای دندانپزشکی کودکان در هر گروه سنی چیست؟

دندانپزشکان اطفال با توجه به گروه سنی کودکان را درمان می کنند. به طور کلی روش های برخورد با کودکان بر اساس گروه سنی آنها متفاوت است. مثلا:

در مورد کودکان پیش دبستانی (3 تا 5 ساله)، دندانپزشکان معمولاً از بازی ها، مسابقات و داستان ها برای جلب توجه کودکان و کاهش ترس آنها استفاده می کنند.

برای کودکان دبستانی (6 تا 12 سال)، دندانپزشکان می توانند از اطلاعات بیشتری در مورد دندان ها و نحوه مراقبت از سلامت دهان و دندان استفاده کنند. در این گروه سنی، کودکان عموماً بهتر می فهمند و می توانند اطلاعات بیشتری را هضم کنند.

برای نوجوانان (12 تا 18 سال)، دندانپزشکان ممکن است نیاز داشته باشند اطلاعات دقیق تر و تکنیک های بهداشت دهان و دندان را مستقیماً در اختیار نوجوانان قرار دهند.

مراقبت و پیشگیری از آسیب های صورت در کودکان

دندانپزشک کودک شما آموزش دیده است تا از دست زدن به صورت کودک شما در حین کار خودداری کند. علاوه بر سرعت و دقت در کار، از تماس اضافی با صورت کودک خود نیز جلوگیری می کند.

بیهوشی و آرامبخشی کودکان

متخصصان دندانپزشکی کودکان ممکن است چاره ای جز انتخاب بیهوشی برای درمان کودکان یا کودکان لاعلاج نداشته باشند. این کودکان معمولاً نیاز شدیدی به کشیدن یا تعمیر چند دندان در یک زمان دارند. بنابراین با توجه به سن کم و عدم کنترل فیزیکی، درمان باید با بیهوشی و با تجهیزات کاملا استاندارد انجام شود.

کودک را تشویق کنید

دندانپزشکان اطفال اغلب از چندین تکنیک برای هدایت رفتار کودک استفاده می کنند. آنها برای پیشگیری و کاهش ترس و اضطراب کودک در مورد صندلی دندانپزشکی تدابیری اندیشیده اند. بنابراین، زمانی که کودک درد و ناراحتی دندان درآورد، از تکنیک های رفتاری استفاده می کند.

تقویت و تحسین مثبت کودکان که به شیوه های شیرین بیان می شود می تواند موثر و کارآمد باشد. زیرا این اغلب کودک را آرام می کند و همکاری بیشتر را تشویق می کند. راه دیگری برای کاهش ترس و اضطراب کودک این است که با استفاده از کلماتی که درک آنها برای کودک آسان است، ابزارهای مورد استفاده برای مراقبت از دندان را به کودکان نشان دهیم. دندانپزشکان همچنین ممکن است هنگام صحبت با کودک، زیر و بم یا لحن صدای خود را تغییر دهند. یا از کودکان هم سن دعوت کنید تا برای رفع سردرگمی و تقویت اعتماد به نفس کودک، درمان را انجام دهند.

چرا باید کودک را نزد پزشک اطفال ببریم؟

علاوه بر دندانپزشکان اطفال، کودکان نیز می توانند با مشکلات دهان و دندان به دندانپزشک عمومی مراجعه کنند. دندانپزشکان عمومی می توانند مشکلات دندانی کودکان را نیز درمان کنند و در بسیاری از موارد با کودکان و خانواده هایشان کار کنند.

اما دندانپزشکان اطفال به دلیل تجربه کار با کودکان از تجربه و تخصص بیشتری در ارائه خدمات به کودکان برخوردارند. آنها به ویژه با روش های مختلف برای کاهش ترس کودکان، جلب توجه آنها و ایجاد رابطه مثبت با آنها آشنا هستند. آنها همچنین دارای تجهیزات و ابزار خاصی هستند که بیشتر برای کودکان مناسب است.

بنابراین، اگر کودک شما برای درمان به دندانپزشک اطفال نیاز دارد، بهتر است به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید. اما اگر از دندانپزشک معمولی خود و نحوه رفتار او با کودک خود راضی هستید، ممکن است بخواهید به او مراجعه کنید.

چگونه یک دندانپزشک خوب برای کودک خود انتخاب کنیم؟

شما به عنوان والدین بهترین و لذت بخش ترین مراقبت های دندانی را برای فرزندتان می خواهید. بنابراین در انتخاب دندانپزشک برای فرزندتان باید دقت کنید. ابتدا باید بدانید که آیا دندانپزشک کودک شما در دندانپزشکی کودکان تخصص دارد یا دندانپزشک عمومی است.

 

مراجعه به سایت: https://drsheidaclinic.com/kids-dentist/