سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجله اینترنتی

نظر


بسیاری از افراد در طول زندگی خود به دلایل مختلفی از جمله مسواک نزدن و نخ دندان کشیدن از پوسیدگی دندان رنج می برند. این پوسیدگی معمولاً به صورت لکه های کوچکی شروع می شود که در صورت عدم درمان رشد کرده و به ریشه و عصب دندان می رسد. از آنجایی که دندان ها یکی از مهم ترین اعضای بدن هستند و به طور مستقیم بر زیبایی و سلامت بدن تاثیر می گذارند، علاوه بر مراقبت از آن ها، باید هر شش ماه یکبار به یک مرکز دندانپزشکی مراجعه کنید. در غیر این صورت دندان ها شروع به پوسیدگی می کنند و اگر این مشکل به موقع درمان نشود، آسیب عمیقی می بیند و درد زیادی در آن ناحیه ایجاد می شود. در این مواقع نمی توان فقط چند مسکن برای تسکین درد مصرف کرد. در این صورت اولین و بهترین راه حل مراجعه به دندانپزشک حرفه ای و درمان کامل و کامل مشکل است.

در بیشتر موارد دندانپزشک پس از معاینه عصب دندان و پرکردن آن راه حل مشکل را می داند. در این روش دندانپزشکی، پزشک قسمت بافت نرم دندان به نام پالپ را که حاوی عروق خونی و اعصاب است، برمی دارد. این قسمت داخل کانال دندان است، دندانپزشک پس از برداشتن پالپ، اقدام به تمیز کردن و ضد عفونی کردن دندان می کند و دندان را با ماده ای به نام گوتاپرکا پر می کند.

 

طبقه بندی عصب کشی دندان ها

معمولا پس از معاینه دندان دردناک، دندانپزشک برای تایید تشخیص آن از اشعه ایکس استفاده می کند و سپس فرآیند عصب کشی دندان را آغاز می کند که شامل چندین مرحله اساسی است. این مراحل به شرح زیر است:

مرحله اول (بیهوشی عمومی)

این کار ابتدا با بی حسی موضعی انجام می شود. در این مرحله دندانپزشک مقداری داروی بی حس کننده را روی لثه های شما نزدیک دندان آسیب دیده قرار می دهد تا دردی احساس نکنید. گاهی اوقات، به دلیل پوسیدگی و عفونت زیاد دندان، ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد تا دندان بیهوش شود. حتی در برخی موارد برای کاهش عفونت، پزشک ممکن است 10 تا 15 روز آنتی بیوتیک تجویز کند و پس از آن ریکاوری عصب آغاز می شود.

ثانویه (ایجاد حفره برای برداشتن عصب از دندان)

در این مرحله پزشک سوراخ کوچکی در عاج (قسمت بالایی دندان) ایجاد می کند و پالپ دندان را مشاهده می کند. هنگامی که پالپ آلوده و آسیب دیده است، پزشک آن را با احتیاط وارد کانال عصبی دندان می کند. سپس عصب دندان را با دقت جدا کنید.

مرحله 3 (تمیز کردن و ضد عفونی کردن)

در این مرحله دندانپزشک از آنتی بیوتیک موضعی برای کنترل عفونت و جلوگیری از رشد و عود آن استفاده می کند. پس از تمیز کردن کانال ها، دندانپزشک دندان را با ماده ای به نام خمیر سیلانت و ماده ای شبیه لثه به نام گوتاپرکا پر می کند.

 

مرحله چهارم (جای خالی را پر کنید)

این قسمت آخرین مرحله کشیدن دندان است. در این مرحله دندانپزشک با پرکردن شکاف ایجاد شده در ابتدای کار به طور موقت سطح را می پوشاند. پزشک بخیه ها و برش ها را با یک لایه محافظ نازک (معمولاً از پلاستیک) می پوشاند تا از بزاق محافظت کند.

پس از کشیدن عصب، باید چند روز بعد به دندانپزشک خود مراجعه کنید. پزشک از دندان ناقص شما عکسبرداری با اشعه ایکس می گیرد تا مطمئن شود که عفونت ریشه به طور کامل از بین رفته است و سپس در صورت عدم وجود مشکل، دندان شما را با پرکردگی دائمی پر می کند. کشیدن عصب دندان یک روش ترمیمی در نظر گرفته می شود. افرادی که تحت این روش قرار می گیرند، بسته به سطح مراقبت از دندان، می توانند تا پایان عمر از اثرات مثبت آن بهره مند شوند. توجه داشته باشید که دندان های پوسیده مانند سایر دندان های سالم نیاز به مراقبت های بهداشتی و مسواک زدن دارند.


هزینه کشیدن دندان

هزینه این روش به عوامل متعددی از جمله تعداد کانال های ریشه که نیاز به استخراج عصب دارند و حجم حفره ها و آسیب بستگی دارد. اکنون هر چه تعداد مسیرها بیشتر باشد، هزینه آن نیز بیشتر می شود. علاوه بر این، دندان های آسیاب که به سختی قابل دسترسی هستند هزینه بیشتری در کانال ریشه دارند. اگر فکر می کنید نیاز به کشیدن دندان دارید، حتما به یک متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید و توصیه های بهداشتی و پزشکی را پس از کشیدن دندان دنبال کنید تا بدون هیچ مشکلی از مزایای آن بهره مند شوید.

مراجعه به سایت: https://realtimedentist.com/1400/02/بهترین-دندانپزشکان-در-تهران/