سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجله اینترنتی


کولر گازی (اسپلیت) که یکی از متداول ترین سیستم های تهویه مطبوع ساختمان های مسکونی، اداری و تا حدودی تجاری محسوب می شود، سال هاست که در کشور مورد توجه خریداران قرار گرفته است. با توجه به اینکه این سیستم از دو واحد مجزا تشکیل شده است به آن اسپلیت به معنی دو لباس نیز می گویند.

یونیت خارجی (یونیت کندانسور شامل کمپرسور و کندانسور) که در محیط باز خارج از ساختمان و یونیت داخلی (کولر با شیر انبساط، اواپراتور هوا و فن) که در داخل ساختمان و عمدتاً روی دیوار نصب می شود.

عملیات تقسیم مانند چرخه تبرید است. در این سیستم مبرد مایع حاصل از چگالش در یونیت خارجی از طریق لوله مسی به دستگاه داخلی هدایت می شود و با عبور از شیر انبساط وارد سیم پیچ خنک کننده DX (هوای اواپراتور) می شود. از طرفی هوای اتاق وارد اتاق داخلی شده و از سیم پیچ عبور می کند. سپس، هنگامی که دما کاهش یافت، دوباره به داخل اتاق شلیک کنید.

در این سیکل عملیاتی (پمپ حرارتی) از روش تغییر جهت جریان مبرد برای تامین هوای گرم مورد نیاز کولر گازی استفاده می شود. زیرا جریان بخار داغ خروجی از کمپرسور به جای عبور از کندانسور وارد اواپراتور (کویل DX واحد داخلی) می شود و دمای هوای عبوری از سیم پیچ را افزایش می دهد.

انواع کولر گازی

کولر گازی (اسپلیت) بر اساس نحوه کنترل ظرفیت کمپرسور (کنترل از راه دور) در دو نوع مختلف به فروش می رسد:

تهویه مطبوع استاندارد (سرعت ثابت)

کولر گازی اینورتر (سرعت متغیر)

در نوع معمولی، با توجه به سیگنال ارسال شده توسط ترموستات، زمانی که دمای اتاق به نقطه ای که کاربر تعریف می کند کاهش می یابد (نقطه تنظیم)، کمپرسور خاموش می شود و با گرم شدن هوای اتاق دوباره راه اندازی می شود. از طرفی در کولرهای گازی اینورتر تا زمانی که فن ها کار می کنند (کولر روشن است) کمپرسور متوقف نمی شود بلکه سرعت آن کاهش می یابد تا دمای اتاق افزایش یابد. تعداد دفعات خاموش و روشن شدن کمپرسور به میزان قابل توجهی کاهش می یابد که علاوه بر کاهش مصرف برق باعث افزایش طول عمر کمپرسور و کاهش صدای یونیت خارجی می شود. به همین دلیل است که کولر گازی اینورتر با قیمت بالایی در بازار به فروش می رسد.

مزایا و معایب AC

با وجود انواع سیستم های HVAC که امروزه در دسترس است، انتخاب مناسب ترین آنها برای هر پروژه بستگی به درک کامل نحوه عملکرد سیستم ها و ویژگی های آنها دارد. بنابراین می توان مزایا و معایب کولر گازی را با سایر سیستم های مشابه ( داکت اسپلیت / VRF / مینی چیلر و ترکیب فن کویل / چیلر مرکزی و ترکیب فن کویل ) مقایسه و ارزیابی کرد:

مزایای کولر گازی:

برخلاف سیستم های داکت اسپلیت، امکان کنترل دما به طور مستقل در اتاق ها یا مناطق مختلف ساختمان وجود دارد. بنابراین بسته به تعداد یونیت های داخلی نصب شده در ساختمان می توان شرایط دمایی متفاوتی را با توجه به سلیقه و نیاز افراد ایجاد کرد. همانطور که از سیستم VRF یا فن کویل استفاده می شود، چنین مقرراتی نیز ارائه شده است.

کولر گازی یک سیستم سرمایش و گرمایش مستقل (مانند کولر آبی و پکیج آب گرم) از نظر کنترل مصرف برای هر واحد ساختمان ایجاد می کند. هنگام استفاده از سیستم هایی مانند چیلر مرکزی، VRF و دیگ آب گرم، این امکان پذیر نخواهد بود.

معایب تهویه مطبوع:

در ساختمان های بزرگ استفاده از یک یا دو واحد داخلی پاسخگوی نیاز ساختمان نخواهد بود و این به این دلیل است که با اضافه شدن سایر واحدهای داخلی نیاز به تهیه واحدهای خارجی دیگر نیز می باشد. از طرفی با توجه به اینکه حداکثر فاصله بین واحدهای داخلی و خارجی باید رعایت شود (به دلیل جلوگیری از افت فشار زیاد جریان مبرد و کاهش راندمان دستگاه)، استفاده از سایر واحدهای خارجی در فاصله مناسب، حتی اگر در یک فضای عمدتاً محدود خارج از ساختمان، پیاده سازی چنین سیستمی در ساختمان های بزرگ دشوار است. در عین حال می تواند ظاهری ناخوشایند برای ساختمان ایجاد کند. در سیستم های مرکزی مانند چیلرها و تا حدودی VRF اساسا چنین محدودیتی وجود نخواهد داشت.

استفاده از کمپرسور در کولر گازی (به عنوان پمپ حرارتی) برای ایجاد گرمایش در فصل سرد (مانند VRF و کلکتورهای کانالی که کویل گرمایشی ندارند)، به معنای مصرف قابل توجه برق خواهد بود، در حالی که سیستم های گرمایشی معمولی (رادیاتور) مصرف گاز شهری، انرژی مورد نیاز برای تولید آب گرم را تامین می کند. بنابراین به دلیل هزینه بیشتر مصرف برق در ایران، استفاده از سیستم هایی مانند کولر گازی مقرون به صرفه نیست. به خصوص با توجه به کیفیت پایین گرمایش در سیستم های پمپ حرارتی، اغلب در مورد استفاده از کولر، به ویژه در آب و هوای غیر گرمسیری با زمستان های سرد، باید از سیستم های اضافی مانند رادیاتور یا گرمایش از کف استفاده کرد.

مصرف برق بیشتر از هادی تقسیم (همان ظرفیت).

به دلیل عدم امکان استفاده از هوای تازه در کولر، شرایط تهویه و ایجاد فشار مثبت در داخل ساختمان فراهم نمی باشد. اگرچه مقرراتی برای استفاده از چنین عملکردی در سیستم های دیگر وجود دارد، به ویژه داکت اسپلیت.
 برای سرویس کولر گازی خود با تهران سرویس کاران تماس بگیرید.